Alkolås ingen garanti för nykter bilkörning

Regeringen vill låta Rattfulla behålla körkortet, efter avtjänat straff och om de monterar in alkolås. Idén låter bra, men har många fallgropar. Alkolås är dyrt och för den som har begränsade resurser är det nästan uteslutet. Blir det en klassfråga tillfrågas Åsa Torstensson, infrastrukturminister i AB Chatten. Självklart svarar hon nej och ett givet svar är att man får prioritera. Alkoholen kostar pengar, så förnuftsmässigt kan man ta pengarna från icke inköpt alkohol till ett lås. Men vi som provat sluta röka med att sparar 40 kronor om dagen vet ju hur lätt det är. Pengarna går troligen till andra saker. Problemet är att alkoholister sällan funderar över vad deras konsumtion kostar förrän det är för sent.

Den andra fällan är att någon annan kan blåsa noll och antagen rattfull kan köra. Det har redan skett. Alkolåsen måste blir mer säkra och ha en form av fingeravtryck för att fungera. Något sådant finns inte idag.

Det går också att köra andras bilar. 

Rattfylleri är inte bara en fråga om att köra full, utan om ett missbruk/beroende. Beroendet försvinner inte med Alkolås och om jag inte är tillräckligt motiverad så hittar jag mängder av vägar att komma förbi. Det finns alkolås i nya bilar samt i bilar som går för yrkestrafik, flertalet är motiverade människor som inte vill förlora sitt körkort eller köra rattfull då man skadar både andra och sig själv. Där blir alkolåset ungefär som föräldramöten i skolan, de motiverade kommer, andra stannar hemma.

Förslaget väcker också andra tankar. skall en person som kört olovligt och åkt dit flera gånger ha körkort för att sluta köra olovligt. Av olovliga körningar finns det många som inte missbrukar, men som av olika skäl blivit av med eller inte har körkort. För länge sedan minns inte när riktigt, kunde en som åkt dit för olovliga körningar ta körkort med prövotid, Den möjligheten finns inte idag.

Alkolås hindrar inte människor som påverkade av narkotika att köra bil och narkomaner, haschrökare tror ofta att det inte påverkar deras körning, trots att det finns forskning på området.

Jag kan tänka mig alklås i kombinationen med alkoholterapi, villkorade körkortsinnehav t.ex 6 månader åt gången. Löpande blodprov där man också mäter leverns värde. Narkomaner måste innan de får körkortstillstånd lämna prover under en längre tid vars resultat måste vara noll. Att förlora körkortet är en katastrof för många, men vi kanske mer öppet måste tala om alkoholberoendet så att människor som ligger i riskzonen söker hjälp innan man kommer så långt som till rattfylleri.

Statestik kring alkohol och bilkörning talar ett tydligt språk

RATTFYLLERIETS OMFATTNING
 - Varje timme dygnet runt görs 525 onyktra resor i Sverige. Det blir 4,6 miljoner om året.
*

- Varje år dödas cirka 125 människor i Sverige på grund av alkohol i trafiken. **

- Varje år skadas mer än 1 000 människor  svårt i Sverige i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor. **

Hur många anhöriga och närstående som drabbas av ovanstående siffror finns det ingen statistik på…

 
* Källa: VTI 2008
** Källa: Vägverket 2008

Hur många som kör påverkade av narkotika är statistiskt svårt att kontrollera, men faran för gående, andra bilister och medpassagerare är lika stor som vid att köra bilen berusad.

Andra om samma ämne

Elisas blogg

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s