Upphovsrätt är tvetydigt och texttjuvar…

När man skriver Blogg är det ofrånkomligt att vissa människor kallt kopierar det skrivna och publicerar på en massa andra märkliga och tvetydiga sidor. Det har hänt mig några gånger, en gång tog jag Advokat till hjälp och fick rätt. Faktum är att upphovsrätten för blogg som med all annan text. De som snor säger att de citerar, men om jag skulle citera ett helt reportage skulle nog inte journalisten som skrev gilla det. O troligen skulle jag få betala. Fick höra att man skall vara glad att intresset är så stort och sticker man ut hakan får man finna sig i det. Nej fan heller jag finner mig inte i det. Jag vill själv bestämma var och när jag publicerar mitt material vidare. Jag skulle aldrig komma på idén att lägga ut text från andra om det inte är citat och i ett större sammanhang.

De som snor texterna och kopierar dem till diverse forum och gästböcker vet troligen inte bättre, men innehavarna av forum och gästböcker borde veta bättre. Inte minst när man ber dem ta bort materialet. I en diskussion för ganska länge sedan sa en person att ”den där typen av material” omfattas väl inte av upphovsrätten. Nej där ser man hur lite folk vet, till och med privata brev omfattas av upphovsrättslagen. Kanske något att tänka på om man publicerar brev utan att kolla om det är okej.

Nåväl varför tar jag upp det här, jo för att jag blir förbannad. För att jag brukar bjuda på mina texter när det är någon som vill ha ett material. Men då är det jag som bestämmer och det är en viss skillnad.

Eftersom jag inte ids kontakta någon jurist, kan jag ju lika väl här skriva om det för de berörda vet. Och viss om att detta inte kopieras kan jag skriva att de personer som tillåter textstölder har vare sig kunskap eller respekt för andra människor.

5 responses to “Upphovsrätt är tvetydigt och texttjuvar…

  1. D e väl inte jag som gjort bort mig igen …?

  2. Berit Emanuelsson

    Instämmer med dig Anne.Har man inga som helst egna funderingar att publicera så ska man fanimej avstå helt och hållet från att skriva!

  3. Jo, du Anne. Jag var tvungen att starta en egen förening för att arbeta seriöst och känna att arbetet är till för medlemmarna. Jag var tvungen att gå ur de två föreningar som jag företrädde som medlem. Jag kunde inte se eller hålla med de som skaffat sig rätten till att vara ledamöter.
    Du Anne blev också ansvarig till mitt tvångsbeslut, nämligen att begära utträde ur den förening du företrädde som ordförande. Så ”kasta inte sten i glashus”, men du är välkommen med en ursäkt, om du menar något med det du skriver om här inne i WordPress.
    Min adress är: rolf@vvob.se OBS! 2 st enkel ”v” i min adress, inget dubbel ”W”

Kommentera

