I am addicted

Jaha nu har forskningen bevisat att facebookanvändare mår dåligt när de är på facebook, när de inte är på facebook och när de har dator, inte har dator…

Jag mår aldrig dåligt av Facebook, måste vara fel på mig och inte Facebook. Jag loggar in nej, jag är ständigt inloggad. Läser inkommen information via mailen. Det jag inte orkar läsa raderar jag. Sedan kan jag vid lust följa tråden som intressrear mig på facebook. Men jag mår inte dåligt av att vara borta en dag utan att ha datorn, det skall möjligen vara för att maten i mitt café ruttnar eller blommorna slokar. Jag är nämligen barnsligt förtjust i Café och ett litet löjligt spel som heter Farmtown. Det roar mig, jag odlar när jag vill, säljer och köper. Bjuder på kaffe och mat. Odlar blommor och äpplen. Ibland undrar jag vad forskningen är ute efter. Skall vi sluta använda sociala medier! Skall vi läsa gammelmedia vars nyheter är gamla när de går i tryck. Skall vi följa en debatt irl-gammelmedia där svar och kommentarer kommer en dag senare om de någonsin kommer in.

Jag tillhör gamla gruppen papperstidningsläsare, en gång i tiden försökte jag få in debatter i de ska finkulturella tidningarnas debattsidor. Felet var bara att jag inte hade akademisk examen, inte hade ett känt namn, inte hade några känningar på tidningarnas debattsidor. Även om inläggen var bra, var det inte tillräckligt och jag var inte ensam. Man sorterades bort från DN för att åsikterna var fel, kvällstidningarna för att de ville ha mer spektakulära inlägg, SVD för att deras understrecket debatt var reserverad för eliten av sk åsiktsmaskiner.

På Facebook kan jag umgås med både journalister, bönder och borgare, kommunister och andra. Vi samlas på varandras sidor via någon kontakt, via någons någon kontakt. Vi diskuterar i trådar där ett ämne intresserar oss och debatten är i nuet, inte 24 timmar senare och inte styrd av mediaeliten på redaktionerna.

Jag blir så himla trött på att sociala medier skall anklagas för att tömma människors intellekt, fördumma och förtingligas. Att unga människor utsätts för brott, etc. Vet ni att de sk intressesidorna på Facebook, där människor samlas runt ett tema, bön, missbruk, fd kriminella, fd missbrukare, barnhemsbarn, politiska grupperingar faktiskt samlar mer människor än vad någonsin föreningslivet lyckats med. Och det utan att Facebook bjuder på Kaffe och halvsmält tårta.

Det är upp till föräldrar att prata med sina barn, sätta regler för TV, Spel och sociala medier. Facebook var inte startat för tonåringar från början eller mindre barn utan för vuxna som vill knyta nätverk. Och där är Facebook överlägset, man når hela världen med en knapptryckning, jag vet vad min vän Mary Gauthier gör just nu i Staterna genom att läsa henne statusrad. Jag vet vad vänner i Spanien sysslar likväl vad kamraterna i Stockholm, Malmö och Göteborg gör.

Däremot har jag aldrig uppfattat Facebook som en dejtingsajt. Det finns tillräckligt med sådana ändå, men det finns inget som knyter i hop människors intressen, skapar offentliga samtal som Facebook gör. I sina bästa stunder är Facebook det absolut bästa mediet i världen för att snabbt få ut information.

Allt kan bli för mycket även Datorn. Ja helt klart, allt kan bli för mycket om man förlorar tid och rum och flyr, det visar alkoholen som troligen skördar fler offer än vad någonsin facebook gör. Det går inte att stoppa sociala medier, lika lite som vi kan stoppa bloggandet som är den nya tidens information och rätt till att tycka utan att bli bortsorterad av redaktionella eliten. Jag läser många roliga, intressanta inslag på Facebook, får länkar till bra debatt. Kan lägga ut mina egna länkar och den vägen få läsare. Deltar i vad jag hoppas seriösa debattforum, ja även nättidningar som Sourze har något att lära – nämligen att nätet, datorn och det som sammantaget blir av detta  - kommunikation öppnar dörrar inte bara för mig utan för otroligt många som aldrig annars skulle ha en social kontakt.

Om man nu vill forska kanske det finns mer viktiga saker, än hur människor använder – inte använder facebook, socilala medier etc. Fan det slår mig att jag skulle inte veta mycket om vad som sker i sk stängda delar av världen om inte Facebook fanns. För hur illa det än är med censur i Kina och andra diktaturer, sanningen når alltid fram. Om jag sedan vill ta emot information, blunda för den etc kan man ju faktiskt slänga meddelandena i papperskorgen redan i mailen, det gör jag.

Vi skall vara rädda om den frihet som internet ger, liksom frihet som ändå finns på Facebook och de många vars liv kanske räddas för att just jag sitter där o kollar runt ibland.

Läs gärna Uppstuds och Maria Åhmans tankar..

läs gärna mer i andra bloggar om 

Ett svar till “I am addicted

  1. Ja Anne så sant. Internet är en ”frihet” för oss ”vanliga” uran internet hade jag aldrig haft en aning om att det fanns så många verkligt drabbade , orättvist här i Sverige!
    Leve demokratin, leve ett fritt internet och leve en bättre och närmare värld…
    Stop ACTA
    ….

Kommentera

