Vem skall avgöra vad vem som får födas

När jag såg Tom Alands film ”Martina – med lust och glädje stor ”, och 1998 – Martina – mot alla odds”  blev jag så gripen av hur en mamma kämpade för att Martina skulle få ett vanligt liv, trots att hon var född med Down Syndrom. Jag såg också Alandhs uppföljare av Martina och blev så glad över att hon levde ett värdigt liv mitt ibland oss.

Jag kan efter debatten i Debatt SVT 20120322 känna en viss oro när man diskuterar om fostervattensprov, blodprov som visar att barnet har Down Syndrom kan vara ett skäl till abort. För mig ter det sig märkligt att barn som inte är som du och jag skall nekas existera. Vad blir då nästa steg. En form av rasbiologisk rening där allt som är annorlunda försvinner för att efterträdas av genetiskt perfekta barn och människor. Närmare så här kan vi inte komma i den en gång så förhatliga rasbiologiska debatten från 30-talet. Då steriliserades kvinnor i de lägre klasserna för att inte föda degenererade barn. Nu är debatten mer subtil, vi kan på ett tidigt stadium se om barnet är hörselskadat, synskadat, har någon form av skada. Vi väljer frivilligt att föda eller ta bort, men de goda rösterna i samhället som säger, men tänk på vilka problem det kan bli.

Martinas mamma berättade att hon fick tipset att lämna bort Martina. Hon valde att behålla sitt barn. Men hur många orkar stå emot de goda råden från Barnmorskor, läkare och experter. O hemska tanke tänk om provet inte stämde och barnet faktiskt var lika friskt som du och jag.

När människan gör sig till Gud och allsmäktig är det oroande. Jag är inte emot abort, men jag är emot att sortera bort människor som eventuellt inte kommer att följa skönhetsidealet i samhället, och där flera av dem faktiskt kan leva ett bra liv i samhället med lite stöd och hjälp. Inte minst får vi ett samhälle bestående av många personligheter.

Såg idag affischerna för Stockholms Universitet. Tre vackra ungdomar som gjorde reklam för studier. Slog mig plötsligt är det så vi skall se ut för att duga, vackra, unga och designade. Inte ens lärosätena för högre utbildning har förstått att studiebegåvningen sitter inte i utseendet utan i hjärnan och intellektet.

Nystart Ekonomi och JobbSR AftonbladetExpressenSVDDN,SVT,TV4 Nyheterna Alliansfritt SverigeNewsmill kulturbloggen,

Kommentera

