För sen utbetalning – Vanvårdade stämmer ”svenska regeringen”

Ska man skratta eller gråta. Föreningen Vanvårdad och Bortglömd gör allt för att inte bli glömda. Först stämmer de Sveriges samtliga kommuner på miljonbelopp och nu stämmer de Svenska Regeringen för att ersättningen inte betalas ut förrän 1 jan 2013.

Jag har alltid funderat över hur mediakåt man får vara när man är Vanvårdsbarn. Ett seriöst arbete som bedrivits under åtta år av Samhällets Styvbarn har lett till offentlig ursäkt och nu även beslut om ersättning. Det är mer än vad någon vågade ens drömma om när Styvbarn bildades 2004. Samtidigt har det pågått ett idogt arbete att uppmärksamma dagens vanvård av barn och ungdomar som är placerade i samhällsvård.

Vanvårdad och Bortglömd drar ett löjes skimmer över hela kampen och inte minst över de människor som man påstår sig representera. När jag läste stämningsansökan till Tingsrätten som gäller kommunerna, blev jag helt paff över att man vågade lämna in något så uselt och illa skrivet. Att det sedan var en uppdaterad kopia av en tidigare stämningsansökan gjorde inte saken bättre.

När man nu tror att en stämning mot Regeringen är en väg att markera sitt missnöje, gör man vanvårdsgruppens medlemmar till en sniken och närig samling vars enda intresse är att få ut pengar. Vem tror på allvar att man kan stämma politiker och vad tror Vanvårdad och Bortglömd att de har för resurser.  Är det de 300 medlemmarna som man ståtar med som skall betala den här stämningsansökan eller tar Mediaansvarig pengarna ur egen ficka. Det är inte gratis att väcka sk civilrättsliga mål. Det är ett skäl till varför så få vanliga människor kan göra det. Men framför allt har jag aldrig hört att man stämmer en regering. Det vittnar om okunskap och bristande insyn i hur samhället som organisation fungerar och hur rättsväsendet är uppbyggt.

Det är väl inte så märkligt att jurister och advokater hoppat av uppdragen från Vanvårdad och Bortglömd, då de tack och lov har den lilla självbevarelse-driften kvar att de inte driver omöjliga mål.

Som fd ordförande för Riksförbundet Samhällets Styvbarn är jag tacksam över att Styvbarn aldrig inlåtit sig i den typen av oseriösa och bedrägliga affärer. Det är trots allt det som gör att Samhällets Styvbarn överlever på sikt, för att man aldrig lurat sina medlemmar till något som inte är möjligt. Det mest trista är att Svenska Dagbladet som seriös tidning tar upp detta på nyhetsplats. SVD borde ha större diskribstans än att medverka till att dra ett löjets skimmer över Vanvårdsfrågan.

Den är alldeles för allvarlig för att kollras bort av skojare och sharlataner. Även om jag inte finns i ledningen för Styvbarn är jag fortfarande en förkämpe för upprättelse av vanvårdade, en förkämpe för att inte upprepa eländet och den som ser det här som seriöst borde lägga ner kraften på att förhindra att nya grupper blir utsatta. Eller arbeta för att också de efter 1980 får ersättning.

Nystart Ekonomi och JobbSR AftonbladetExpressenSVDDN,SVT,TV4 Nyheterna Alliansfritt SverigeNewsmill kulturbloggen,

9 svar till “För sen utbetalning – Vanvårdade stämmer ”svenska regeringen”

  1. Kennet Fontaine

    Ja jisses, vad kan man säga…det är ju inte så man tror att det är sant!

  2. Om er sättning ”först” betalas ut 2013 ???
    Vad finns det då att klaga på? Beviljad ersättning = ersättning
    Finns många mobbade som begär skadestånd och aldrig får…
    Har man fått till ett beslut så må man vara tacksam.
    Faktiskt.
    Och ha lite tålamod så att det sätts i verket.
    Hade själv varit tacksam för en ursäkt.
    Hade gett oss mycket…

  3. För mig är trots allt det viktigaste att vi får en förändring så att det inte fortsätter i samma gamla spår. Hur många generationer ska behöva lida innan det sker en bättring+
    Att de som har vanvårdats bör få kompensation är givet, detta gäller alla, även de som vanvårdas idag.
    Att dessa grupper fortfarande får möjligheten att driva sina kampanjer i media är ofattbart och det är djupt tragiskt då tanken bakom dem var så rätt.
    Någonstans måste folk vakna upp och inse att det inte hjälper att skrika på gator och torg…att den här typen av problem endast kan lösas parlamentariskt…och det är något som tar tid och kräver tålamod.

  4. När det ska kastas glas i stenhus saknar man ord för även om vanvårdad och bortglömd har och gör fel så är det ändå rätt att kämpa och inte ge upp som samhällets styvbarn har gjort och som kastade ut mig bara för man frågade om saker och ting får hoppas att det inte var för att man är född på kvinnomentalsjukhus och är tattare utan anhöriga men en sak vet jag att 250 000 kr är väl ett jävla skämt minst 5 miljoner ska ja ha för svida och värk men ja ni är väl nöjda va. men inte jag aldrig någonsin.

    • Du får ursäkta, jag anser inte att det är en möjlig väg att stämma staten i den här frågan, och inte heller politikerna. Inte heller kommunerna. Den som vill göra det får självklart syssla med detta, men min fråga är då vart alla stämningar lett som lämnats in och vad som hänt. 250 000 är ett skämt för dig men för många en stor summa av allvar. Om du tror att 5 miljoner ger dig tillbaks det liv du inte fick som barn, måste det vara din tro. Jag vet för min del att det som varit går aldrig att köpa tillbaks. Vem du nu än är som inte vågar stå med ditt namn, så tänker jag inte diskutera SSB verksamhet är inne på min blogg. Lycka till ijakten på 5 miljoner.

      • ifan flemvall

        Vågar svara jodå anne skaner jag heter ifan flemvall…och det kan självklart framstå som mycke pengar för dig och du är säkert nöjd för om jag kan få tillbaka mitt liv knappast men eftersom jag tillhör staten och fortfarande får lida för min bakgrund så handlar det inte om någon tro utan om rättvisa och du borde skämmas för alltid din fegis där.

      • anne skaner

        Hej Ifan må jag i så fall skämmas, men om du vill ha 5 miljoner av staten måste det bli din kamp. Jag flera med mig bedömer det utsiktslöst att få några sådana summor. 250 000 är frivilligt att söka och ingen tvingar dig eller någon annan som tycker det är för lite, Men jag tror att många söker för att de ändå är relativt nöjda.

  5. ifan flemvall

    Får man fråga dig anne skaner hur kommer det att du skriver men inte läser vad man själv har skrivit va…

Kommentera

