Nonchalanta företag hotet mot arbetslösa

Arbetslinjen är det populära ordet i regeringen. Jobb före bidrag. Jobb före A-kassa. Jobb före socialbidrag. Alla skall jobba benlösa, hjärtsjuka, nyopererade. Frågan är om ens de döda kommer undan arbetslinjen eller åtminstone de halvdöda. Medvetslösa.

Jag tycker nog också att man skall arbeta. Att det är en rättighet att ha jobb och inkomst att kunna leva på. Men när politikerna i regeringen talar om arbetslinje, ovilja att söka jobb, jobba gratisprojekt blir jag spyfärdig. Jag tillhör dem som söker jobb även om jag helst skulle vilja leva på mitt företagande om än i liten skala. Jag känner många som söker jobb, varje dag, dygnets alla timmar via internet. Frågar på FB etc. Jag tror inte människor som kan inte vill jobba.

DÄREMOT finns en rad nonchanlanta arbetsgivare som är väl medvetna om hur många som vill ja jobb, söker jobb som inte orkar eller ens bevärdigar sig med att svara att man tillsatt, just nu har det antal som söks etc. OM detta talar inte politikerna. När jag sökte jobb senaste gången skickade jag i snitt 20 ansökningar via mail varje dag. Av dem svarade 3 efter 1 månad, resten har inte hört av sig överhuvudtaget.

Innan datorn och alla sk rekryterare etc kom in i bilden sökte vi jobb via telefon och snigelpost. Efter några veckor fick man ett brev som tackade för visat intresse med avslag eller ett samtal per telefon om anställningsintervju. Om detta hör jag aldrig någon idag tala om. De flesta jag säger vi söker jobb på jobb, men hör aldrig av den arbetsgivare som vi sökt hos.

Bemanningsföretag och privata förmedlare vill gärna att man lämnar in CV och alla uppgifter. Vill minnas att Centerpartiet sa något om att avskaffa arbetsförmedlingen i offentlig regi och låta privata ta över. Allt för att det skulle bli så mycket bättre. Själv har jag skickat in papper till mängder av bemanningsföretag men inte hört en rad efteråt. Faktum är att bemanningsföretag ofta lovar mer än vad de gör reklam för.

Det är lite med privata förmedlare och bemanningsföretag som med all annan social/mänskligt utlagd hantering, att man väljer och vrakar bland dem som verkar möjliga. Resten lämnas därhän. Har man dessutom som jag kommit upp i åren, hamnar vi troligen ganska långt ner på deras lista över angelägna ärenden

En enkel lösning för regeringen är givetvis det oändliga antalet praktikplatser, fas 3 insatser. Insatser där arbetssökande lever på lägsta nivå samtidigt som praktikanordnaren, FAS 3 företag höstar in pengarna – vinsten.

Om man nu verkligen vill att människor skall känna det meningsfullt att söka arbete kanske det borde uppmanas också till arbetsgivare att åtminstone hantera de sökande med en viss respekt – som att skriva ett mail om Tack för visat intresse….

Apropå söka jobb. I USA finns det företag som kräver ut lösenord till Facebook-konton som ett villkor inför en ev anställning. I Sverige googlar arbetsgivare på sökande för att se i vilka sammanhang de finns med. Jag kan ju tänka mig att obekväma bloggare, fria skribenter hamnar ganska långt bak  eller ens kommer på tanke. Obekväma åsikter, tankar är ju det samma som att den anställde kan bli besvärlig på jobbet och inte tacksam över att någon vill ha henne eller honom.

Samtidigt undrar jag stilla, varför tvinga äldre missbrukare i aktivt missbruk ut i arbetsmarknaden. Vem anställer en missbrukspersonlighet över 50+ när raden av friska och hungrande arbetslösa står på rad. Politikersynen på arbetsföra människor är som svaret på hur många Lingon det finns i skogen.

Nu sjunger Socialdemokratin arbetslinjens lov, ungdomar skall ha jobb. Ja det skall de. Men vi äldre, vi som fortfarande kan och vill jobba. Räknas den gruppen inom Socialdemokratin. Ärligt talat jag litar inte på någon politiker vare sig till vänster eller höger.

Andra om arbetslöshet och utslagning:

Eva Hedesand Lundqvist, Jorgensdotter, Martin Mobergs betraktelser

UNTNystart Ekonomi och JobbSR AftonbladetExpressen, SVD, DNSVT, SVT, TV4  Nyheterna ,Alliansfritt Sverige, Newsmill

3 svar till “Nonchalanta företag hotet mot arbetslösa

  1. Göran Grauers

    Anne,
    Det är ju också så att arbetsförmedlingarna tvingar arbetslösa att söka arbeten, alltså inte bara arbeten de är kvalificerade för utan vilket arbete som helst och har du inte sökt så och så många arbeten under en viss tid förlorar du din ersättning. Det här innebär att företag kan få tusentals sökande där majoriteten inte ens vill ha jobbet eller är kvalificerade för det. Den så kallade arbetslinjen har då gjort att företag, för att kunna svara på alla ansökningar de får måste anställa en person. Det är inte ovanligt att höra att där är 2-3000 sökande på ett enda jobb. Hur hanterar företagen det?
    Det är alltså systemet som är nonchalant gentemot både arbetsgivare och arbetstagare.

  2. Ta bort fas tre, det är så hemskt förnedrande att vara tvingad i.
    Jag är nu själv i fas tre,jag gick ur min sjukskrivning för jag har ingen sjukpenning, den tog dom bort år 2008 för mig, när jag hadde egen firma och jag tog tuvärr inte ut så mycket lön. Jag förstår att folk inte orkar med detta system.Frågan är hur länge man ska bli utnyttjad av chefer här i sverige?

  3. Pingback: Arbetsgivare är hot mot arbetslösa

Kommentera

