Att tala sanning är fel och att ljuga är fel vad är rätt för myndigheter

Det här är berättelsen om att Myndigheter och Systemet har sin egen syn på vad som är sanning och rätt. Lögn och sanning. Systemet jagar myglare och sk utnyttjare av de mindre generösa förmånerna i form av sjukbidrag, A-kassa och socialbidrag men System och Myndighet klarar heller inte av sanningen och ärligheten.

Som barn lärde jag mig att ljuga är fel och att sanningen är bäst. Visserligen hjälpte inte detta,  för när jag sa sanningen fick jag skällning och ibland stryk och lögnen kunde ibland rädda mig från obehag. Som tonåring blev jag oerhört sanningssägande, det spelade ingen roll jag sa alltid vad jag tyckte och tänkte. I min sk tonårsterapi fick jag lära mig att,  säga sanningen om andra och annat är en sak, men att man måste utgå från sig själv vem man är och hur man själv är.

Det skapade konflikter, onekligen,  men det skulle ta mig många år innan jag lärde mig att vara sk smidig, diplomatisk och ibland tom ljuga för att uppnå det jag ville. Nu har jag en son som är så otroligt lik mig och kanske mer rak och ärlig i sin framtoning än vad jag någonsin varit. Men det har också ett pris.

Som berättigad till A-kassa måste man stå till arbetsmarknadens förfogande, det är helt okej. Men sedan kommer nästa problem. Måste jag som arbetssökande söka alla jobb inklusive dem jag omöjligt kan få eller är lämpad för? ”Kan jag ärligt säga i en intervju ”att får jag ett bättre erbjudande som passar för mig och mina önskemål så tar jag det. Men det är okej att om du ger mig jobb så länge visst tar jag det.”

Nej, så får man inte säga eftersom man då medvetet saboterar möjligheten till arbete enligt Arbetsförmedlingen, man skall självklart ljuga så mycket om som möjligt och säga att detta är mitt drömjobb osv.

Om du säger jag vill inte jobba med barn, jag fungerar inte med barn. Jag är inte bra med barn. Jag söker de jobben men jag vill inte ha dem egentligen. Arbetsförmedlingen säger ”du står inte till arbetsmarknadens förfogande eftersom du säger att du inte vill jobba med barn men uppenbarligen har gjort det tidigare.

”Men om jag känner dragning till barn och har pedofilanlag, skall jag då söka och tacka ja till jobb med barn. Vill du att dina barn skall ha mig som anställd på ditt dagis?”

Den som öppet erkänner att jag är pedofil skall inte jobba med barn även om det finns utbildning för jobbet men  skall självklart ljuga och säga att jag älskar barn och ta jobbet om det erbjuds.

Faktum är att vissa jobb vill vi av olika skäl inte ha. Om jag arbetat i flera år inom åldringsvården anser Arbetsförmedlingen att jag självklart skall ta ett sådant jobb och givetvis för att få det ljuga så mycket som möjligt om mig som person. Om jag sedan kräks på blöjbyten av gamla, inte klarar att vara trevlig mot senila äldre inte kan eller hanterar äldre, spelar ingen roll. Du står till marknadens förfogande och även om du spyr på blöjorna och de de gamla skall du ta jobbet.

Om du råkar spy på blöjorna och de gamla, attackerar barnen har du uppfyllt såväl A-kassans, som Arbetsförmedlingens och Statens krav på att stå till marknadens förfogade.

Nu är det ingen pedofil som söker jobb inte heller någon som spytt på blöjbyten på pensionärer, utan det är en synnerligen ärlig och rak arbetssökande som  har kunskap om vilka jobb han kan ta eller inte ta. Han vägrar ljuga och ställa sig in, Coachen lärde honom vissa vägar,  hur man gör om man inte vill ha ett anvisat jobb etc. Det finns vägar om hur man skriver, beter sig etc. Om arbetsgivaren frågar vilken lön har du tänkt dig och du säger jo jag vill ha 27 000 kr/m då har du enligt A-kassan och Arbetsförmedlingen brutit mot att stå till marknadens förfogande. Arbetsökande skall självklart säga ”asch lönen spelar ingen roll jag kan jobba gratis om du vill” då står du till arbetsmarknadens förfogande. Då är du enligt regeringen, myndigheten och A-kassan en rätt person. Förutom att Socialtjänsten kommer att fundera över varför du inte får någon lön eller begärt lön och följdaktligen avslår socialbidrag mot bakgrund av att du jobbar o borde uppbära lön. Det är precis den linje som Centern och några till tycker att ungdomar och arbetslösa skall acceptera, jobba till så låg lön som möjligt.

Jag är stolt över min son, för han är, okej,  för ärlig. Men mot bakgrund av myndigheternas tal om människor som utnyttjar och ljuger, föredrar han att tala sanning. Myndigheter vill ha ärlighet men hur ärligheten ser ut bestäms av myndigheten.

Jag kommer att stå vid min sons sida i hans kamp för att den är rätt,  även om jag som äldre skulle välja att vara smidigare. Att sanningen vinner är skitsnack… i kampen mot myndigheter finns egna tolkningar om vad som är rätt eller fel. Jag vill avsluta med följande: pedofiler sök alla jobb som har med barn att göra ni gör rätt när det gäller arbetsförmedlingen. Att ni avskyr eller inte orkar gamla eller inte klarar handikapppade ljug så långt ni kan..ni uppfyller Arbetsförmedlingens krav på att stå till arbetsmarknadens förfogande.

Att det sedan som min son påpekar, råkar vara arbetsgivaren som slutligen bestämmer och inte A-kassan eller Arbetsförmedlingen är något som vare sig AF eller A-kassan tar hänsyn till.

Låt mig säga till slut: sonen i fråga är en otroligt bra person att jobba med missbruk, behandling och människor inom det området. Han saknar utbildning för att han som så många unga i hans generation inte visste vad de ville. Arbetsförmedlingen borde medverka till att ge honom en utbildning som kan ge honom jobb. A-kassa och AF är inkompetenta i sitt arbete med arbetssökande och deras egentliga behov.

Kulturbloggen , Martin Mobergs betraktelser,

Frihetssmedjan

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

socialaktion.nu

Nystart Ekonomi och JobbSR AftonbladetExpressenSVDDNSVTTV4  Nyheterna Alliansfritt SverigeNewsmill

7 responses to “Att tala sanning är fel och att ljuga är fel vad är rätt för myndigheter

  1. Mitt i prick igen,Anne! Vi uppmuntras att ljuga och låtsas…
    Vad händer då med verkligheten?? Och vad lär sig våra barn?
    Vad är rätt och vad är fel?
    Herregud, vart är samhället på väg!

  2. Här står lite intressant om vad ”förnedringsförmedlingen” också har på Agendan:
    http://arbetaren.se/artiklar/fornedring-hos-af-for-arbetssokande/

  3. Reblogged this on RosenRasande and commented:

    Sonen vann över A-kassan, Socialtjänsten och Arbetsförmedlingen. Att ha en åsikt är inte detsamma som att inte söka möjliga jobb. Sanningen vinner onekligen i vissa falll.

  4. Herre gud så rätt du har i vårt Svenska myndighetssystem.

    Våra myndighetssystem är uppbyggda för ”perfekta” människor – med hög akademisk utbildning, människor som fungerar innan för den ”fyrkantiga” boxen/lådan.

    Dock har jag för många år sedan insett att jag inte är en av de personer som ”passar” i den ordinarie ramen. Jag är stolt dyslektiker och öppet homosexuell. :-) Jag har varit arbetslös sen i januari 2011, men jag har också lärt mig systemet för person med funktionsnedsatta personer.

    Jag är glad, jag mår bra . . . . men våra myndighetssystem behöver uppgraderas och juridiskt byggas om och komplitteras efter dagens arbetsmarknadsmetoder och hur det ser ut på 2013 och inte hur det såg ut 1980– och framåt.

    Jag kämpar för människan i centrum!! Jag har bloggat aktivit inom Dyslexi och HBT-perspektivet. Sedan den 1/1 2013 bloggar jag på http://www.viljaostyrka.se/blogg där ni kan följa min väg framåt!!

    Mellan den 11/2 och den 22/3 har jag fått möjligheten inom AF och A-kassans ramar att gå en kurs på Socialhögskolan i Lund för att vidareutvecklas och vara mera anpassningsbar till Arbetsmarknadens förfogande och framför allt – kunna jobba med projektutveckling inom mitt kunskapsomårde Dyslexi och HBT!!

    Mitt nästa delstegsmål blir att bygga upp Barnparitet, med människan i fokus där :-)

    Jag säger bara som så, 2013 det är dags att Sveriges myndighetsutövande anpassas till dagens behov och inte 1980–talettt!!

    Allt gott :-)
    Jonas Plunteman

    • hej tack för ditt svar jag är en av dem i stockholm som skall jobba med barnpartiet ja det behövs eldsjälar som orkar stångas mot myndigheterna, samma myndighet som skall vara på vår sida.

  5. Vi måste få tillbaka ams utbildningar som leder till arbete, betald utbildning så att även socialbidragstagare kan läsa vidare och få jobb….och de som inte är teoretiker kan komma vidare. Sen finns de som inte kan eller får låna hos csn…..vi måste få tillbaka den delen….och det snarast…för det finns de som med kortare utbildning kan utföra ett bra arbete….men som blockeras av formella krav, i stället sätts det in folk med formella krav som absolut inte passar för jobbet…
    och sen har vi fas 3….och soc jobb…..dvs jobba för bidraget….

    • instämmer. Här handlar det iof sig om att Arbetsförmedlingen i Farsta inte accepterar yttrandefriheten utan använder diskussion som underlag att stänga av folk.

Kommentera

