Stadshuset kastar 70 skolmiljoner i sjön

 

Inom kort skall Stockholms Stad fatta beslut om att lägga ner kommunala gymnasieskolor, bland annat Mediagymnasiet i Hässelby. Stockholm Stad har under sin tid gjort en medveten satsning på fler friskolor och när man lagt ner kommunala har de i nästa andetag stöttat en friskola på samma plats. Nu vill man lägga ner Hässelby Gymnasium där det lagts in 70 miljoner kronor i teknisk utrustning och nu senaste 5 miljoner kronor till ett bibliotek,

 

Hässelby Gymnasium var tidigare en filial till St Jakobi i Vällingby som dessvärre stängdes av socialdemokraterna, trots vallöften om att skolan skulle få vara kvar.

Nu gör borgarna samma sak,

Hässelby Gymnasium är en av kommunens nyare skolor, inriktningen mot media fick sina törnar när experterna började tala om mediagymnasium som något som inte ledde till jobb. Syvkonsulenter på högstadieskolorna avrådde elever från att söka media, utan att ens diskutera vad ett medieprogram kan medverka till, vilket inte behöver vara liktydigt med att jobba i branschen eller ens välja den inriktningen som vuxen.

Skolans placering längst ut i västerort är ett annat problem, det är långt till city och skolkvänliga miljöer, men skolan har så mycket mer att erbjuda än innerstadens yuppietillvaro.

Där finns hängivna lärare, lärare som ser sina elever. En skola där eleverna fick utrymme också om de inte var vad Björklund kallar de mest studiemotiverade.

Skolan har en teknik som är väl utbyggd och kunniga lärare inom TV/Radio och foto. Det är väl ingen tillfällighet att Hässelby vissa elever med inriktning foto idag tillhör morgondagens fotografer med råge.

 

Det fanns också något annat som var betydelsefullt. Visserligen kan man som kärnämneslärare känna ångest över att inte eleverna blev fullfjädrade i matte eller andra s.k. pluggämnen, men då skall vetas att många av eleverna var skoltrötta och framför allt osäkra på vad de ville med sin framtid. Kombinationen mediaämnen och kärnämnen blev därför något som gav utrymme att växa och så småningom kanske hitta den väg man ville gå.

 

Morgondagens elever med samma situation, kommer att sorteras ut och erbjudas praktiska utbildningar som alternativ till att de inte orkar helteoretiska gymnasieval. Valet står alltså mellan att bli en perfekt plugghäst med målet i sikte eller hänvisad till yrkesutbildningar som samhället bestämt är de viktigaste.

 

Jag vill påstå och jag kommer att få rätt, att det också i framtiden kommer att finnas elever som inte vet, inte vill just nu. Som är trötta efter 9 år i grundskolan och som vill ha en paus utan att tvingas ställas mellan ingenting, påtvingad yrkesutbildning eller misslyckas i gymnasiet.

 

Skapande och kreativitet är grunden till att vilja lära sig och att utvecklas. Medieprogrammen gav möjlighet och jag undrar om den nuvarande kultur- och estetfientliga alliansen ens har funderat över vad som hänt med elever som gått medieinriktade program. Ja ni skulle finna att alla långt ifrån jobbar inom branschen, men ni skulle finna att många kanske går på högskolan, pluggat in på KOMVUX eller helt enkelt hittat ett civilt jobb som inte är media. Vilken nytta skulle då medieprogrammet haft på den gruppen? Vi kan vända på frågan, vad skulle de ha gjort om inte medieprogrammet funnits?

Att det fanns en överetablering av mediegymnasium i Stockholm är ställt utan all tvivel, men media blev friskolornas sätt att locka elever med flashiga erbjudanden om samarbeten med filmindustrin, TV och branschen. Här begicks de stora misstagen, Branschen har aldrig varit intresserad av medieprogrammen, tvärtom har man sett unga människors skapande och idéer som hot mot de redan äldre verksamma.

Om det funnits ett seriöst intresse hade branschen gått in och synat alla s.k. medieskolor och påtalat bristerna och fördelarna. Jag är övertygad att Hässelby Gymnasium hade klarat den granskningen med råge.

 

Opositionen har en gyllene möjlighet att inte riva upp den nya föreslagna gymnasiereformen, men väl komplettera den med alternativ för den grupp som fortfarande inte vet vad de vill med livet eller inte kan bestämma sitt yrke som 16 åring. I Danmark har man lyckats använda medieskolan som en väg att fånga upp elever som inte vill gå vanliga skolan och som hamnat utanför systemet. Det är väl värt ett studiebesök vid dessa skolor och Sverige behöver inte vara mer låsta än att vi inser att skolelever är inte uniformer utan enskilda människor av kött och blod.

Stadshusopositionen borde engagera sig i detta och verka för att Hässelby Gymnasium för respittid och om de vinner valet också stå fast vid sina löften

Ett svar till “Stadshuset kastar 70 skolmiljoner i sjön

  1. VAFAN! OCH VI ELEVER DÅ? VAFAN SKA VI GÖRA DÅ? VA SKA VI SATSA PÅ? IDIOTER

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s