Nationalteatern o Woody Guthrie barn av sin tid

På två kvällar har jag avverkat två olika, men ändå närbesläktade musikgenrer. Nationalteaterns Rockorkester och Woody Guthrie 100 år. Woody skulle om han levt nu, varit 100 år. Han var den amerikanska folksångaren, som varvade traditionell folksång med arbetarsånger.  Han blev rösten som hördes över hela världen och med sina sånger om arbetarklassen och de utsatta.

Woody hade en koppling  till Sverige  genom Joe Hill,  förgrundsgestalten till den politiska musiken, mannen som egentligen hette Joel Emmanuel Hägglund, född 1879 i Gälve och dog (avrättad) 1915 i Salt Lake City. Joe Hill räknas som en av 1900-talets mest inflytelserika amerikanska protestsångare, och han nämns som inspirationskälla för musiker som Woody Guthrie, Bob Dylan, John Lennon och Joan Baez.  Joe Hill lyckades bli en legend bland syndikalister och fackföreningsaktivister i USA och hans sånger gjorde honom känd bland den amerikanska arbetarklassen och arbetslösa.

På samma sätt förde Woody Guthrie fanan vidare och inspirerade inte minst den sk progmusiken i Sverige under 60-70 talet.

Jubileumet på ABF i gamla anrika fd Gyllene Cirkelns restaurang var en färd i Woodys politiska linje som skickligt fick en koppling till dagens situation.  Världen är kanske bättre att leva i idag än under Woodys storhetstid, men demokratifrågor, medborgarinflytande, utsatta människor fanns då och finns nu.

Det togs också upp av de artister som fanns med på kvällen, som slitvargen Jan Hammarlund med en röst som saknar motstycke, Johan Johansson som skickligt förmår sätta ord på samhällets avigsidor, Sanna Carlstedt röstmässigt bland det bästa vi har i Sverige och klarar det mesta inom visa och folkmusik. Sanna gör en av de mer minnesvärda tolkningarna av ”We shall over come”. Det underbart duktiga Spinning Jennies som sjöng om Stadshusets utförsäljning av våra bostäder och det är viktigt för människor omtanke, Rockridge Brothers och slutligen strålande Anne Feeney som är en resande i arbetarkamp och musik.

Izzy Young fanns på plats och berättade kort om sina möten med Woody, som startade när han var ”grabb”. Izzy är en profil inom folkkulturen och var och en av oss har nog besökt hans Folklore Center på Söder. Det var Izzy som gjorde Bob Dylans första konsert.

Anne Feeney från Pittsburh numer boende i Dalarna en del av året, är en oförtruten varm person som för Guthries arv vidare – ”This Machine kills Fascists” – det är inte en pistol,  det är gitarren, musiken och kulturen som är ett betydligt större hot mot övermakt än vapen och våld.

– Jag åker landet runt och spelar för folket. Från Kalifornien och Oregon vid Stilla havet till Atlantkustens New England och Florida. Från Texas och Arizona vid mexikanska gränsen, över mellanvestern och ända upp till västra Kanada, berättar hon i en tidningsintervju.

Bakom arrangemanget stod ABF, Byggnads Stockholm och Amerikanska Folkmusikföreningen och Woody 100 år har turnerat runt i olika delar av Sverige under ledning av bl.a Jan Hammarlund.

Hur kopplar jag detta till Nationalteaterns Rockorkester! För den som är politiskt aktiv, följt tiden från 50-talet och framåt är det kanske inte så svårt. I Nationalteaterns texter finns kritiken mot samhället som det såg ut på 60-70 talet, men av döma av  unga röster i publiken tycker de att texterna är relevanta även idag. Samhället består av orättvisor, det finns utanförskap och nyfattigdom. Arbetslöshet och en tuff tillvaro för ungdomar.  Södra Terassen (Mosebacke) är en av Stockholms bästa konsertscener, med ljusen från Grönan, Skansen och Östersjöns inlopp nedanför och det är tradition att Nationalteaterns Rockorkester spelar där varje sommar.

Vi älskar Bengen Trålar, Jack The Ripper, Livet är en fest mfl mfl…å en slutsåld konsert på Södra Terassen år efter år kan inte ha fel, texterna är relevanta och de är liksom Joe Hill, Woody Guthrie barn av sin tid. Även om barnen börjar bli till åren. Yngst i gänget är sångaren Mattias Hellberg, han fick det tuffa jobbet att axla Totta Näslund vilket inte kan varit lätt. Men han gör det med bravur och känsla. Nicke Ström brukar skämtsamt säga att han är bror till Peps (finns viss likhet). Nicke är basisten som låtit ålder fara och flyga. Håkan Nyberg på trummor, Håkan Svensson på gitarr och den givne självklara Ulf Dageby som liksom Totta Näslund alltid kommer att förknippas med Rockorkestern.

Publiken på Terassen är betydligt mer blandad, det är mamma med sina tonårsbarn där alla är lika stora fan av musiken, de äldre distingerade herrarna och alla vi andra. Skall jag säga något negativt var det att publiken var ovanligt återhållsam. Nationalteaterns Rockorkester brukar vara som en allsång på skansen, texterna sitter som smäckar hos publiken, dock inte denna gång.

I fd Gyllne Cirkeln var publiken mer åldersmässigt mer homogen. Woody Guthrie är inte var mans musik. En kompis till mig frågade när jag sa jag skulle gå på konserten ”Vem är Woody Guthrie?”.

Fler bloggar o artiklar i ämnet: Kulturbloggen, SVD, Mats Källblad

UNTNystart Ekonomi och JobbSR AftonbladetExpressen, SVD, DNSVT, TV4  Nyheterna ,Alliansfritt Sverige, Newsmill

 

 

Totta Näslund är saknad, hans texter hans röst hans p han dog 2005 men hans musik lever och Tottas

Annonser

Ett svar till “Nationalteatern o Woody Guthrie barn av sin tid

  1. Berit Emanuelsson

    Woody Guthrie hämtade mycket inspiration från Joe Hill,den svenske syndikalisten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s