Utan kultur blir vi rotlösa och landsflyktiga

Jag har glädjen och haft turen att få jobba med något av det roligaste som finns – kultur. Det är min lunga mitt syrgastält. Det lyfter min själ och håller mig evigt ung. Det ger mig ork att gå vidare i arbetet med utsatta barn, kämpande mammor och rättvisa för vanvårdade barn och unga vuxna.

I tre dagar var jag landsflyktig på Hässelby Slott. Slottet där musiken har ett eget boende och där det för andra året i rad ordnats en Folkfestival. En Folkfestival som rymer allt inom begreppet folkmusikkultur. Arrangörerna vill inte använda ordet folkmusik eftersom det snävar in och ger felaktiga förutfattade meningar. Ordet Folk-festival ger mer luft och möjligheter och tvingar oss att gå in i nya banor.

Det är ett tvång jag kan leva med. För i Folks finns allt från den galna poesin till den lilla lutspelaren under almträden. Där ryms det kända namnet i samma rum som den som är på väg eller kanske aldrig blir mer än den lilla gruppens favorit.

Bara de intresserade vet att bluegrassbandet G 2  spelat på Music City Roots som anses vara Nashvilles största scen för roots-musik. Bandet avslutade sin konsert med stående ovationer. Bandet avslutade sin turné på en festival i Owensboro Kentucky, River Of Muisc Party, (ROMP)som förra året  valdes till  bästa festival och gästas av ca 30.000-40.000 personer.

Att Kolonien fick första pris 2011, i folkmusiktävlingen ”Årets Unga Folkmusikband” och har därmed gjort sig ett namn på den svenska folkmusikscenen som ett av de mer framstående unga banden idag.

Att Kurt Öberg som sjunger  egna sånger och egna tonsättningar av poeten Olle Svensson och att han har med sig Örjan Byström en av Sveriges finaste basister och är festivalgeneral vid Loses Visfestival på finnskogen i Hälsingland.
En CD med Kurts tonsättningar finns till försäljning

 

Vem skulle gå på en konsert med Leidags en solig lördag eller söndag,  två damkörer från Lettland som för traditionen av folksånger från Lettland vidare. Eller lyssnat på den finlandsvenske artisten Wesley Koivumäki från Finland,
Vem skulle betalat en biljett för att lyssna på Stina Bengs underfundiga program om Ulla Winblad, Bellmans musa som hamnar i skymundan av alla Bellmantolkare.
Jag skulle knappast – ärligt av ekonomiska skäl inte gått på – Emilia Ampers spelning trots att hon fått Zorn-Märket och är riksspelman (det finaste utmärkelsen fiolspelkvinna/man kan få. Att hon är regerande världsmästare i nyckelharpa, grammisnominerad i år för sin skiva Trollfågeln samt är NPU pristagare (Nordisk Populärauktorunionen som delade ut pris till Sverige för tio år sedan.
Trots att om hon spelar som en gudinna.
Jag skulle kunna göra listan lång över namn som aldrig samlar mer än ett par hundra betalande därför att vi är så rädda för att prova det okända – nya och för örat inte alltid vant att lyssna på. Det som öppar dörren är festivaler och nära mitt hjärta Folkmusik/Folkfestival. När jag tex hörde och sågNadan Al Kahlidi i Tarabband, ” rocka loss” i slottsparken var det snudd omöjligt att inte gunga med i hennes sånger. En gång på orientdiskot på Kägelbanan tänkte jag på hur vi alla svenskar, araber, judar, afrikaner, engelsmän mfl dansade så svetten lackade till samma musik och samma entusiasm. I några timmar var världspolitik och motsättningar utlåsta. Så var även känslan på Folkfestivalen. Förena er i den för allas vår rätt till kultur och att yttra den eller skit i det. Bara den som inte vill vara delaktig förlorar.
Jag menar självklart inte att alla måste gilla arabisk folkmusik, skaka loss till toner av orientalisk disqomusik, eller dansa polska till levande fiolmusik. Jag menar heller inte alla måste gilla sing-song musiker eller skämmas för att de älskar Vagner.
Vad jag menar är att vi måste våga vara öppna för det okända och nya. Att vi måste ge oss tid att lyssna innan vi väljer bort. I annat fall är risken stor att vi väljer bort utan att veta eller ens provat.
När Alliansregeringen gjorde estetiska ämnen till utfyllnad i skolan var det detsamma som att lära barn och vvuxna unga att skämmas över kulturen som regeringen inte godkänt – den etablerade och accepterade estradkulturen. Kultur i Alliansen existerar inte vilket många stadsråds musik- och bokval vittnar om. Hur ska en regering som föraktar kultur kunna motivera barn och unga att läsa en skönlitterär bok, lyssna på annat än lättsmält populärmusik.
för mig är Folkfestivalen några dagar av grönbete. Där man som en yster syster till tjuren Ferdinand går omkring och luktar på blommorna av tusentals toner. Jag är oerhört glad över att festivalen ligger utefter Gröna Linjen och att det finns människor som vågar och vill satsa på något annat än bara rock- och popfestivaler i Stockholm. Sedan kan jag tycka att det är trist att det krockar mellan Stockholms Visdagar hos Lasse i Parken och festivalen i Hässelby.
Lika trist tycker jag det är när människor säger att 450 kr för 80 konserter (hela helgen) beskrivs som för dyrt. Jag ska inte raljera men vi knystar aldrig över priset på Systembolaget etc. Ibland kanske vi måste välja och valet gör vi utifrån oss själva.
Vad som skulle kunna vara en ide är någon form av familjebiljett (för barnfamiljer).
Jag vet också vad liten ekonomi är och jag tvingas också avstå från mycket jag skulle vilja gå på. Men om valet innebär att avstå en Bag In Box eller en konsert så vet jag vad jag väljer.
Kultur är en del av luften och för att andas, vi behöver den för att fylla på lagren av energi och riva murar. Det jag tycker så oerhört mycket om i Folkmusiksammanhang är att alla gränser suddas ut, vi möter andras kunskap och tradition och vi blir så oändligt rika om vi kan ta till oss detta. Ur det perspektivet tycker jag synd om SD och rasister, som inte har förmågan att se vad interaktiva utbyten mellan människor innebär, och som bara ser skräckupplevelser.
Jag måste även berätta att det fanns massor av aktiviteter för barn, kurser i dans, musik, sång mm. Ingen glömd därmed.
Eftermäle
Gjorde mig glad: att höra Skäggmanslaget irl igen. Att se Richard Lindgren få den publik han så väl förtjänar. Att möta Sofia Karlsson, en otroligt duktig folksångare och tolkare av Dan Andersson, o som tog fram fiolen senare på kvällen. Emilia Amper som spelar Nyckelharpa och förenar scensstil och musik/instrument. Rolig och humorfylld. Eric Bibb med sammetsröst som uttrycker så oerhört mycket både i sin sång och sitt gitarrspel. Billey Shamrock som är en glad och positiv person som alltid gör mig glad. Pierre Ström för att han fick publiken att sjunga Bellman,  April Verch vars stäppdans gav mig virtuell träningvärk. Ljudkillarna från Hälsingland som gav mig längtan till Hälsingland. Esbjörn Mårtensson för ett modigt handlande på lördag kvällen. Christina Glaeser för att hon är så otroligt profsig i sitt jobb och gullig människa. Mia Lundgren för att inget sitter fast och stor värme. Hilda Sandgren för att hon har en otrolig kapacitet och världens vackraste jänkare. Rosemarie Södergren för att hon gör en så stor insats genom Kulturblogg/Kulturmagazinet. Folk In-All Band för att de visar att traditionell folkmusik kan rocka. Esbjörn Hazelius för att han är så grym på att sätta ihop artister av alla slag och har rötter i Hassela. Tomas Ledin för att han tagit steget till Hesselby Slott Folkfestival.
Och alla ni andra som av platsskäl inte ryms, för att ni kom dit och att solen kom när allt började och regnet startade när allt var slut. Å till slut min bästa vän – Azel som så snällt fann sig i att matte inte var hemma.
Vill ni insupa Cornelisanda och nya visartister besök Viskväll i Cornelis anda på Södra Teatern i Stockholm.
Mer om festivalen

 

 


 

 

Ett svar till “Utan kultur blir vi rotlösa och landsflyktiga

  1. Landstinget ska stänga Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Umeå under fyra veckor. Detta anser jag vara ett stort hån mot barn och ungdomar som verkligen behöver hjälp i vårt samhälle.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s