Se människan – inte färgen – en historisk återblick

Under 1:a världskriget dog nio miljoner soldater, det är merparten av  den svenska befolkningen. 2012 hade Sverige 9 517 invånare. Under andra världskriget dog 55 till 60 miljoner människor dessa var inte enbart soldater utan även många civila. Under andra världkriget mördades förintades 6,3 miljoner judar det är mer än Norges befolkningstal 2012. Vad vill du med detta, frågar ni er helt berättigat.

Ett är,  att vi svenskar och knappast världen heller,  lärt av historien och dess tragiska öden. Två,  i samtliga fall har de sk morden/avrättningarna skett på människor vars gemensamma faktor inte var ondska utan godhet. Krigen har skördat det onda och det goda, men oerhört lite av detta har vi dragit konsekvenserna ur. Om Sverige varit aktuellt i något av de fallen jag refererar till skulle vårt land aldrig kunnat existera och den sk välfärd vi har idag hade aldrig blivit möjlig.

Filosofiska funderingar  styr mina tankar,  om hur resonemanget flyter mellan olika grupperingar i samhället. Många blev troligen förvånade över att socialdemokraterna i Norge förlorade valet, trots det som hänt på Utøja. 65 dödade barn/unga vuxna borde väl ha gjort att norrmännen förstod vilka krafter som verkar i samhället och sökt skydd bakom ett parti som stod för trygghet och kontinuitet. Men nej, Norge väljer högerkrafter på ytterkanten, trots att mördaren på Utøja  den extrema högern.

När Palme mördades vann inte Socialdemokraterna valet, trots att vi rent moraliskt/ideologiskt kanske borde hängt kvar. Mot bakgrund av Förintelsen borde väl alla som bor i Israel varit ideologiskt övertygade om att krig inte leder till frihet eller ens seger,  och varit de största fredsivrarna på vår jord. Judarna har en pacifistik historia. Sydafrika, som hade Nelson Mandela borde väl i spåren av hans mission – förlåtelse – startat det första bygget av ett demokratiskt Afrika med plats för alla.

Invandrare, vilket vi haft i Sverige sedan vikingatiden, har alltid varit en del av vårt välfärdsbyggande. Människor från andra delar av Europa kom hit medförde kunskap och erfarenhet som kom samhället till godo.  Gustav Vasa ledde till en stark statsmakt, och den kyrkliga reformationen utvecklades till en tillbakahållande faktor för utländskt inflytande. Kyrkan förändrades och förvandlades från att ha varit en pådrivande kraft för den internationella integrationen, till en främlingsfientlig faktor. (1500-talet) Man motsatte sig att icke-lutheraner bosatte sig i Sverige, vilket drabbade katoliker och judar.

Ändå blomstrar det utländska inflytandet i de svenska städerna och i den tidiga industrin. Minst en fjärdedel av familjerna i Stockholm var antingen finska, tyska, nederländska eller skotska. Därtill kunde läggas enstaka italienare, danskar.

Karl IX, hade stort inflytande över invandringen från Finland, som var en del av det svenska riket, men det talades ett främmande språk och de hade en annan kultur. Med löften om flera års skattefrihet och jungfruliga områden att bruka, lockades svedjebrukande bönder från den östra rikshalvan att bosätta sig i gränstrakterna till de svenska delarna av hertigens ganska självständiga stat i staten. Bortemot 12.000 finnar i huvudsak från Savolax och norra Tavastland, flyttade till skogstrakter i hela Mellansverige. (lite invandrarhistoria)

Men svensk välfärd och frihet är inte detsamma som obrottslig lojalitet mot en rådande politisk fraktion. Långt ifrån alla urfinländare i Sverige är socialister eller vänsterröstare utan befinner sig troligen i alla politiska partier.  När vi därför säger att invandrare, borde vara vänstersympatisörer, lägger vi etiketter på människor som saknar grund. Vare sig färg eller nationellt ursprung avgör var vi placerar oss i politiken eller hur vi tänker. Mötet med mina två svågrar, vilka bägge är från Iran lärde mig något. Efter några år minskade kontakten mellan dem och jag frågade en av dem varför. ”Bara för att vi kommer från samma land innebär det inte att vi måste umgås. Hemma i Iran hade vi troligtvis aldrig lärt känna varandra.”

När rasistmotståndare etc förutsätter att alla invandrare med automatik måste stå till vänster på skalan, glöms det att varje invandrad, flykting har en egen politisk historia med sig. Samhällsuppfattning är inte nationalitet eller färg, utan något som vi var och en har,  beroende på tidigare erfarenheter etc. Att fly från en diktatur, innebär inte att rösta på vänster, det innebär att man vill stötta en demokrati där det finns frihet och utrymme att tycka och tänka utan att bli förföljd.

Mitt resonemang bygger på att vare sig offer för krig, svält, politisk förförföljelse, mord på det goda är en garanti för att utvecklingen blir konformistisk i den riktning vi önskar. Samtliga efterlevare i spåren av tragiken har sin egen ide och uppfattning om hur vi når ett samhälle för alla. Det är lika svårt för alla att lära sig av historiens misstag och vi drar kanske en gemensam konsekvens om att det inte får ske igen, men hur det inte får ske igen ser olika ut.

SRAftonbladet, Expressen,  DN,  SVD,  SVT, TV4  Alliansfritt Sverige, UNT ETC

 

Ett svar till “Se människan – inte färgen – en historisk återblick

  1. Göran Grauers

    Människan har för länge sedan förlorat kontrollen av sitt öde.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s