Förnyelse hot mot etablerade företag eller…i

Det här kommer säkert att reta många inte minst etablerade taxiförare, åkare etc. Och det är helt okej, om debatten blir saklig och inte slutar in lynchstämning. Men om inte nya företeelser tas upp till debatt från början hur ska vi då kunna gå framåt.

För några år sedan blev det stora skriverier från artister och skivbranchen när allt fler började ladda ner musik. Sedan kom Spootify som också detta ifrågasattes. Nerladdaning av filmer har lett till horribla ersättningskrav på miljonbelopp som inte har något fäste i verkligheten. Teknisk utveckling och inovation möts alltid med skepsis – etablerade företag och organisationer har svårt att förstå teknikens utveckling. Idag finns legala nerladdningssajter för film, Spootify har kompletterats med Apples Musiktjänst, You Tube erbjuder oanade möjligheter att få ut både film och ljud.

Skivbranschen har inte gått omkull, filmindustrin lever vidare. Det enda trista är väl att artisterna är dem som tjänar minst på nerladdningsverksamheten, och att skivbolagen fortfarande är de stora vinnarna.

Nu kommer nästa strid Uber-partner där det erbjuds variationer av resande i bil. Förutom den traditionella taxiverksamheten inom Uber, har de initierat UberPOP. En form av resande där den som äger en bil kan erbjuda skjuts åt den som behöver en bil snabbt och till lägre pris än vad taxirörelsen och Ubers övriga tjänster erbjuder. UberPOP är ingen taxiverksamhet utan ett sätt att dela bilen med andra resenärer till en låg kostnad.

Ubers system bygger på att via en app kan en som söker bil beställa bilen till en fast adress och köras till punkt b. Det går inte ta upp på gatan eller göra förbeställningar. Varje förare är registrerad med foto, körkort och bakgrundskontroll. Beställarens uppgifter finns i appen och skickas till den som kör. Med andra ord både förare och medresenär vet i förväg. Varje förare och medresenär får ett omdömen  i ett 5-stjärnigt system där låga omdömen rensar bort olämpliga bilar och kunder. Det gör att resandet blir oerhört säkert.

UberPOP kritiseras inte bara för deras redovisningssystem utan också för att sk outbildade förare tar medpassagerare mot en ersättning som motsvarar i stort det som utgör kostnaden för förarens bil. Uber lämnar inte in redovisning till skatteverket, detta må vara en separat del. Redovisningen som Uber har för varje förare är exakt noterad med antal kilometer, kostnader etc. Det uppdateras löpande. Min uppfattning är iof att det mycket väl skulle kunna skickas till skattemyndigheten under förutsättning att gällande avdragsregler får tillämpas.

UberPOP är inte ett hot mot etablerade taxibolag, flera av Uber-resenärerna skulle aldrig anlita en traditionell taxi. Transporterna är ofta korta avstånd där priset för en taxi blir för högt, men där Uber utgör ett alternativ till kollektivtrafiken. Uber är idag världens största taxirörelse utan egna bilar. Varje förare också de med taxilicens äger sin bil. Det innebär att det finns inga mellanhänder som tar del av de pengar som kommer in. Föraren väljer sin arbetstid själv men inom taxiverksaheten på Uber gäller samma för reguljär taxi vad gäller tillåtna körtider.

Det andra är att föraren saknar utbildning. Rent generellt tycker jag att grundutbildningen till taxiförare är ganska måttfull. Flera taxiförare har problem med att hitta och om kunden inte är vaksam, kan ta en väg som blir dyrare än närmsta väg. Det är svårt att få rätt mot taxibolagen, en förare som uppför sig illa mot kunden försvaras mestadels av taxibolaget och kan om det inte handlar om grova övergrepp fortsätta köra som yrkeschaufför. Detta kan aldrig hända inom Uber, eftersom de förarna tas bort ur systemet.

Många kvinnor som anlitar UberPOP säger att de känner sig tryggare i den modellen än i en vanlig taxi eftersom de alltid vet vem som hämtar. Uberappen är en sinnrik uppfinning, där alla data finns angivna på den som reser och den som kör. Det finns ingen kontanthantering, rånrisken är därmed eliminerad. En förare har dessutom rätt att neka ett uppdrag om det uppstår problem. Den som beställt kan följa den bil som beställts och se exakt när den anländer, de kan kommunicera med chauffören via telefon eller meddelanden.

Jag är inte säker på att på att förarutbildning är det enda ultimata. Jag känner många taxiförare som är extremt duktiga, serviceinriktade, kunniga men jag vet också ett antal förare som inte borde syssla med publik service.

Opinionen mot Uber är snarlik den som kom när nerladdningarna började och sk illegal delning på nätet. UberPOP skall stoppas, förbjudas. Ubers verksamhet är ett hot mot det rådande. Frågan är om förbud leder till förnyelse. Borde inte taxiverksamheten tänka om och fundera över det som trots allt överväger positivt inom Uber. Hur kan svensk taxirörelse ändra sin verksamhet till en modern kommunikationsverksamhet.

Svensk o svensk – den 9 april meddelades att Fågelviksgruppen sålts till ett utländskt bolag, flera av förarna inom Fågelvik hade inte informerats innan utan ställdes inför fullbordat faktum.

De nya ägarna beskrivs så här: ”H.I.G. Capital
H.I.G. Capital, är ett ledande globalt riskkapitalbolag, som grundades i Miami, USA år 1993. I dag har H.I.G. Capital amerikanska kontor över hela kontinenten, bland annat i New York, Boston, Chicago, Dallas, San Francisco, Atlanta och i Rio de Janeiro. Den internationella expansionen har resulterat i två europeiska fonder som förvaltas av kontoren i London, Hamburg, Madrid, Milano och Paris.”

Så kvar på den svenska marknaden som företag återstår Taxi Stockholm. Nämnas skall också att många förare från Kurir och 020 går över och börjar köra Uber-Taxi. Frågan bör rimligen inte handla om att förbjuda utan att hur man kan hantera en verksamhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s