Ersättningsnämnden – nej tack en kränkning är nog

Aldrig att jag sätter mig framför ersättningsnämnden och lämar ut mitt liv, jag tror aldrig jag mått så dåligt efter ett möte som med den sk nämnden och ändå. Det var inte mitt ärende. Man möts i huset av att slussas upp till en reception för att sedan slussas vidare till förhörsavdelningen. Där placeras besökaren i ett väntrum som har allt att önska, tom husläkarmottagningen är varmare.

Därefter inbjuds offret att ta plats i förhörsrummet, i det här fallet ifrågasattes undertecknads ev närvaro under intervjun. Det är inte brukligt förklarades, vilket fick min vän att säga jag vill det. jaha för den här gången då. Alltså offret får själv inte avgöra om han/hon skall ha någon bredvid sig i förhörsrummet.

För det var precis den känslan jag fick. Ett avlångt rum med vita väggar, vitt bord och vita stolar. En kall blå tavla på väggen som enda färgklick. Konferensrummet på jobbet är trevligare skulle jag lätt säga. Den anklagade förlåt, sökande, placeras ensam på ena långsidan omgiven av ett antal tomma stolar för att sitta mitt emot raden av myndighetspersoner som var och en hade ett ansikte lika levande som en stenstaty. Raden idag bestod av 4 män och en kvinna.

Redan placeringen i rummet gav mig magverk, där skall du och jag o vi sitta lämna ut våra liv inför en rad människor som verkade totalt oengagerade eller intresserade av den besökande. Frågorna var ungefär lika djupa som vattnet i en barnbassäng. Jag tänkte för mig själv vilken tur att det inte var sexuella övergrepp med i bilden, undrar vilka frågor man kommit med då. Kanske hur många gånger man våldtogs, utsattes etc. I vilken form skedde övergreppen etc.

Här handlade det om så enkla saker som att aga ett barn under sex år med mattpiskan och känslostörd fostermamma. I slutet av förhöret, förlåt intervjun, frågades från ordförande om det fanns några övriga frågor från de andra i raden av tyngda myndighetspersoner vilket inte fanns.

Efter att vi sluppit ut ur rummet kände jag att jag måste bara ut. Vi vänder oss om och tittar genom glasrutan, det vi ser är svarta ben utan kroppar som nu diskuterar om det blir ersättning eller ej.

Vad var det som fick mig att reagera, ja dels var det den kyliga miljön där den sökande placerades ensam mitt emot en rad personer som kändes långt från de liv som berättas om. Sedan var känslan av att det mer handlade om ett förhör utan rättegång och rätt juridiskt ombud, där den sökande skall känna att den är i underläge. Bara de grövsta förseelserna ger någon form av ersättning. Med andra ord grova sexuella övergrepp/grovt våld men knappast barnarbete. I det här fallet är jag övertygad om utgången.

Jag undrar om juristerna och de sk sakkunniga, gubbarna har läst att det faktiskt inte var tillåtet att aga fosterbarn. Det fanns ett agaförbud för fosterbarn långt innan vi fick agaförbud i Sverige för alla barn. Det var inskrivet att fosterbarn skulle få gå i skolan och inte utsättas för hårdare arbete än husets övriga barn etc. Detta är inget som jag tror ens har lästs av av nämndens jurister. Urklippet under är hur alla avslag ser ut.

Jag låter tjatig och kritisk, jag är för pessimistisk. Ja o tyvärr finns det inget som får mig att ändra min inställning. Jag är idag mycket tveksam till att söka ersättningen och utsätta mig för Ersättningsnämndens sk förhandling. För mig var det som en rättegång utan rätt till försvar med bara åklagare.

SR Aftonbladet, Expressen, SVD, DN, SVT, TV4  Nyheterna Alliansfritt Sverige, Metro

 

 

24 svar till “Ersättningsnämnden – nej tack en kränkning är nog

  1. Personligen anser jag att bevisbördan bör ligga på staten (förövare) och inte på offret. Det är nåt som är snett i det hela när den som är offer ska behöva bevisa hur mycket offer de är och det tillräckligt grovt. Ge folk den upprättelse som de har rätt till utan att tjafsa, det är bättre att ge en för mycket än en för lite.

  2. Jag instämmer och undrar varför de muntliga förhandlingarna plötsligt kommit till. Från början var det ju tänkt att alla som kände sig utsatta för vanvård skulle få rätt till ersättning. Nu verkar det åter som man är ute efter besparingar. Nämnden har tillsatt flera handläggare och nu också en ledamot. De pengar som var tänkta till de utsatta går väl till deras löner istället. Tänk på alla som lider av posttraumatisk stress vilket är mer en regel än undantag i dessa fall. Beteende går ut på att undvika allt som har med inträffade att göra för att inte smärtan och traumat skall återupplevas. Hur skall alla dessa människor klara av att genomgå en muntlig förhandling utan att bryta ihop och bli sjuka och vem tar hand om dem sedan? åtta samtal med en psykolog som ersättningsnämnden erbjuder är en droppe i havet med denna typ utav problematik. Nu när jag läser om hur förhandlingarna går till blir jag verkligen upprörd. Alla barn som har omhändertagits eller deras föräldrar har redan varit utsatta för allvarliga övergrepp och blivit flyttade från deras hem efter förhandlingar i socialnämnderna. Att påstå att det är ett övergrepp att med våld och tvång flyttas från sitt eget hem ett sk tvångsomhändertagande är väl ingen överdrift. Och nu skriver du att du funderar över att inte söka ersättningen pga förhandlingarna och det blir nog fler som inte orkar eller kan genomgå den prövning det innebär. Det blir helt fel. Jag föreslår att ersättningsnämnden återgår till deras egentliga uppdrag och utbetalar ersättningen till alla som anser sig utsatta för allvarliga övergrepp. Det går inte att utreda genom muntliga förhandlingar. Jag får rysningar bara av att läsa din text.

  3. Är det? enligt vad jag har läst på nämndens hemsida måste numera muntliga förhandlinar ske för att avgöra rätten till ersättning. De som fått ersättning utan förhandling var de som hade bra dokumentation, där vanvården stog nerskriven och som intervjuats av vanvårdsutreningen. Jag tror den nya praxisen har tillkommit för att det är många svårbedömda fall. Men jag hoppas innerligt att du har rätt. Finns det nerskrivet någonstanns att man kan välja?

    • bör stå på blanketten

    • JAG FICK NOBBEN TROTS DOKUMENTATION OCH VITTNE JAG REPEKTERAR DET LIVET GÅR VIDARE JAG KAN ÄTA MIG MÄTT 3GÅNGER OM DAGEN ÄNDÅ. MEN DET SOM INTE ÄR LIKA LÄTT O TA ÄR DOM 25MINUTERNA MED DOM SK EXPERTERNA. ÅTERIGEN MED RISK FÖR ATT VARA TJATIG DOM VAR ALDRIG INTRESSERADE DET VAR AVGJORT INGA PENGAR HÄR. VÄNTA BARA DET KOMMER INOM EN SNAR FRAMTID O HAGLA KRITIK ÖVER DENNA NÄMD SOM AVGÖR OM MÄNNISKOR SKAL HA ELLER INTE. tACK FÖR KAFFET DET BJÖD SECURITAS VAKTEN PÅ IALLA FALL I VÄNTAN PÅ ATT KOMMA IN. nu åker jag o badar tack ordet janne karlstad

  4. janne sandström

    Ärsättningsnämnden är en BLUFF. det är redan bestämt innan du kommer in
    men dom vill hjärna förnedra dig lite ändå. FD cosialchefer som man tror skall förstå människor deras enda syfte dom är bra på budget därför har dom fått jobbet. Ordf otrevlig avbröt nonchalant ja listan kan göras lång. Läg ner skiten. vilken mumsbit för Janne Jofesson en vacker dag. Janne karlstad

    • har du varit där vad innebar det att ordförande avbröt

      • jag skulle berätta om tiden efter fosterhemmet, du det där kan vi ta sen sen frågade hon inget mer. det var skit jobbigt på ren svenska. Dom va inget intresserade så vad det bara. tyvärr fallet var avgjort innan jag steg in. så kändes det i alla fall.

  5. Ärsättningsnämden är BLUFF det är redan bestämt innan du kommer in. men dom drar sig inte för att förnedra dig lite till. FD socialchefer som man tror skall förstå människor glöm det dom har fått jobbet för att hålla i pengarna därför utgår dom i från att alla ljuger mer eller mindre. Jag var där ingen rolig upplevelse. Ordf avbrött mig nonchalant inga fågor från övriga nickedocker skandal. Oj oj vilken mumsbit för Janne Josefsson en vacker dag. Lägg ner skiten det är en enda stor bluff. janne karlstad

  6. Pingback: å domaren sa berätta nu om familjen-förhör i ersättningsnämden | RosenRasande

  7. Det här är ett skämt.! Har varit omhändertagen från 1952 till 1960. Finns i mina arkivpaper ;barnhem ,fosterhem, flickhem, kort tid hos biologisk Mor ,fosterhem, kort tid hos biologisk Far, inlagd på barnpsyk, etc behandlingar, m.m. fosterhemmet igen, och till sist Hornö yrkesskola ett lvu hem. Slag, kränkningar, utanförskap, oönskad, sexuella övergrepp m.m. Men med de undantag som finns inskrivna hos ersättningsnämnden ansåg dom inte jag var berättigad till ersättning! Mitt liv rasade och jag kände mig helt tom. Har varit med och kämpat sedan 2007,,, var på cermonin,,skrivet inlägg. Göran Johansons utredning. o.s.v
    Jag kände också det som om jag vore anklagad. En mycket obehaglig upplevelse som tog hårt psykiskt på mig. min uppfattning var att de inte läst mina akter. Har sökt igen men känner stort förakt för alla dessa aktörer som kommit in i ersättningsnämnden.
    När beskedet kom att vi alla som varit placerade och farit illa, var det annat ljud i skällan. Nu sitter några kallhamrade typer och avgör vem som blivit vanvårda eller ej. Och ingenstans kan man vända sig SKAMLIGT REGERINGEN!.

    • Hej kan bara känna att jag förstår hur du känner det. Det är nog min uppfattning också att man inte läser handlingarna och att besluten r fattade innan man kommer dit. Bra att du sökt igen. Behöver du någon med dig hör av dig. Bor i Stockholm så inga problem.

  8. Jag hör gärna av mig, då jag behöver stöd!! Tack på förhand!

  9. nils andersson

    Jag läste att det var någon här på sidan som inte skulle ställa sig framför skranket hos ersättningsnämnden? Nej allt är personens eget val, det är inget tvång. Själv kommer jag ställa mig inför denna domarkår, med risk att få ett kraftfullt NEJ till ersättning.

  10. Var på min intervju för några dagar sedan och har ännu inte fått något beslut. Har ingen större förhoppning om ersättning då ersättningsnämnden lagt ribban så högt.

    Jag är dock optimistisk att lagen på sikt kommer att ändras då det mediala trycket kommer att bli för stort.
    Dom politiska partierna kommer inse att den lag som ersättningsnämnden nu gömmer sig bakom måste ändras så att fler får den ersättning som man är berättigad till.
    Nu tror jag inte att det bara är fel på lagen utan också på dom skall tolka den. Vill man lägga ribban på
    två meter istället för en meter så blir också avslagen fler.

    Varför avslagen hela tiden ökar förbryllar nog många

    Om utvecklingen kommer att följa samma mönster som tidigare kommer avslagen efter 3000 intervjuer att överstiga 60 %

  11. Var på min intervju för några dagar sedan och har ännu inte fått något beslut. Har ingen större förhoppning om ersättning då ersättningsnämnden lagt ribban så högt.

    Jag är dock optimistisk att lagen på sikt kommer att ändras då det mediala trycket kommer att bli för stort.
    Dom politiska partierna kommer inse att den lag som ersättningsnämnden nu gömmer sig bakom måste ändras så att fler får den ersättning som man är berättigad till.
    Nu tror jag inte att det bara är fel på lagen utan också på hur man tolkar den. Vill man lägga ribban på
    två meter istället för en meter så blir också avslagen fler.

    Varför avslagen hela tiden ökar förbryllar nog många

    Om utvecklingen kommer att följa samma mönster som tidigare kommer avslagen efter 3000 intervjuer att överstiga 60 %

  12. Har oxå fått avslag fick skabb pissade i sängen dom bytte inte lakan så ofta och dom höll mig inte ren så man luktade nog inte så gått dom tänkte nog mer på pengarna en barnens hälsa så var det stryk oxå m.m
    hade man vetat att det skulle bli avslag så skulle man inte gå dit och bli förnedrad. en av kvinnorna som var med satt och smålog när jag berättade. Vad är försummelse ?

Lämna en kommentar