Vad visste du Wanja Lundby-Wedin om myglet med Visborgs minne

I Sverige har vi ingen korruption. Vi är ett land av hederlighet. Utom medborgarna som jagas med ljus och lykta för att de fuskar med bidrag, trixar med skatter, reseavdrag. Ohederlig är du svenske medborgare.

Solidaritet och jämlikhet är ord som betyder mycket för oss. En del säger att ensam är stark, och visst kan det ibland vara så. (LO)

Livs arbetar för att medlemmarnas sociala situation i samhället präglas av jämlikhet, rättvisa och lika värde i alla avseenden.(Livsmedelsarbeterförbundet)

Men se,  den verksamhet som påstod sig vara fanbärare för bättre villkor i arbetslivet, stötta de svaga och hör o häpna – vilja höja lönerna för kvinnorna. Svensk Fackföreningsrörelse,  verkar allt mer framstå som de verkliga kriminella i Samhället. Vilken enskild icke girig, medborgare skulle komma på iden att vräka kvinnor för att snika åt sig pengar. Vilken enskild medborgare skulle kunna syssla med förfalskning utan att åka dit. Men se det kan Livsmedelsarbetarförbundet göra, deras ombudsman, Nicklas Nilsson, nicklas.nilsson@livs.se, kan det utan att ens ha så mycket skam i kroppen att han inte ens inser att han gjort fel.

Det här säger en släkting till Anna Johansson- Visborg till SVT:– Jag tycker det är skit hur det sköts, skriver Lotta Wickman, vars farmors syster var den stridbara bryggeriarbeterskan Anna Johansson-Visborg, i ett mejl till SVT.

Enligt Lotta Wickman fanns det ett skäl till att hon inte lät familjen ta över det stora område i Nacka som i dag består av bland annat ett 80-tal små röda sommarstugor för kvinnor med låg inkomst. – Hon var en klok kvinna som förutsåg att pengar kan vara svårt för många att inte styras av. Det var därför hon skänkte hela området och alla fastigheter till en stiftelse som fackföreningsrörerlsen fick förvalta.

– Hon trodde att fackförbunden alltid skulle stå på de små människornas sida och se till deras bästa, skriver Lotta Wickman.

Hon är i dag djupt besviken på hur stiftelsen misskötts

Det var i mina ögon länge sedan svensk fackföreningsrörelse var medlemmarnas rörelse, under senare år hade blivit allt mer alliansanpassde och rumsrena. Gett efter på punkt efter punkt. Men redan innan dess myglades det friskt i de högre leden inom fackliga rörelser, sk närliggande folkrörelseägda företag skaffade sig favörer via facken. Ägarskapet blev korsägt och ledamöterna i de olika styrelseran återfanns också inom den fackliga verksamheten. Det blev mycket skriverier om hur facken agerade, inte minst samröret sk folkrörelseägda företag. MEN när LO och Livsmedelsarbetarfacket ägnar sig åt rent olaglig verksamhet, förfalskning, olaga försäljning etc, brott mot stiftelseurkund etc då är det små rubriker i pappersmedia. Gissa varför – jo för att det är kvinnor en grupp kvinnor vars ekonomi inte täcker vare sig Mallorcasemester eller Thailand etc är drabbade. En grupp kvinnor med små inkomster, små pensioner som för en dräglig penning kan hyra en stuga några veckor per år med utsikt över Skurusundet i Nacka.

Där Nacka Kommun tycker det är okej om det rivs, för visst är det bättre för kommunen att ha dyra bostäder ut och villor i området än en grupp mindre bemedlade damer. ( Kan som passus säga att Kommunalrådet i Nacka som tidigare satt i Socialutskottet i Riksdagen var den enda som sa nej ekonomisk ersättning för gruppen vanvårdade på Barnhem och i fosterhem.) Nacka har också den första kommun sålde ut Folkbiblioteket till privata intressen. Så varför skulle de bry sig om ett områd   för kvinnor och deras enkla behov.

När Anna Johansson-Visborg startade sin stiftelse var det med tro på den fackligar rörelsens goda vilja och troligen också arbetarklassens ledares goda vilja. Idag kan hon från sida av graven konstatera att politiska såväl som fackliga ledare ur arbetarrörelsen för länge sedan lämna idealen och allt mer befinner sig i mitten och åt höger. Samma pengar styr där som hos sk borgliga falanger. Annas kvinnor lyfts möjligen fram i valtider. I övrigt är de en glömd kategori människor.

Var finns de sk kvinnoorganisationerna och kvinnodominerade fackliga rörelser i den här debatten?

Nacka Kommun inget kulturhistoriskt värde, Facktoppar vräkte kvinnor, LO toppar portade kvinnorNacka Kommun inget kulturhistoriskt värde, Facktoppar vräkte kvinnor, LO toppar portade kvinnor

Nystart Ekonomi och Jobb, SR Aftonbladet, Expressen, SVD, DN, SVT, TV4  Nyheterna Alliansfritt Sverige, Metro

8 svar till “Vad visste du Wanja Lundby-Wedin om myglet med Visborgs minne

  1. Berit Emanuelsson

    Du har så rätt Anne.Facket har för länge sedan upphört att vara det som det en gång var meningen att det skulle vara,nämligen att värna medlemmars intressen.Taburetterna befolkas numera av karriärister som sätter sina egna intressen i första rummet!Glömmer aldrig Vanja Vedins svek under kommunals strejk för några år sedan!Har oxå erfarenhet av småpåvar ute på arbetsplatserna vars enda intresse är att klättra!

    • åja hon svek medlemmar flera gånger inte minst när Vin O Sprit skulle ta in bemanningsföretag samtidigt som de anställda skulle sparkas…

    • jag instämmer inte i generalliseringar på det sättet. Jag pratade dessutom inte om SAP. Men att det förekommer vissa saker inom stora organistioner är inget nytt. För din tillfredställelse kan jag dessutom säga att Moderater, C etc knappast är ett dugg bättre.

  2. Jonny Disenfeldt

    Korruption inom SAP och LO är inget nytt, det är djupt förbundet med dessa organisationer.

  3. Jonny Disenfeldt

    Korruption går hand i hand med makt. Eftersom SAP haft så stor makt under så extremt lång tid så är de i särklass när det gäller detta. Sedan finns det andra, t.ex C och M som haft en lång maktställning även de lokalt på vissa ställen och utvecklat liknande tendenser men SAP är i särklass som sagt. Förnekar du det ?

    • s har inte haft regmakt på flera år o för övrigt är jga inte ute efter att hänga ett enda parti, för mig är alla partier mer eller mindre korrumperade av makten. Vad gäller förenkar du det…nej jag anser att alla är samlade i samma pott även SD

  4. Då jag som ung arbetade hårt och ville göra rätt för mig, blev jag inkallad till fackbasen på arbetsplatsen som sade: ”Hörrudu nu får du slå av på arbetstakten för du får ju oss alla att se slöa ut och så kan vi inte ha det sörru” Jag häpnade och inför alla samlade ifrågasatte jag varför man inte skulle arbeta ordentligt, allt annat var ju ohederligt eller..? Då reste sig flera upp och sade: Du skall passa dig för att göra så att det ser ut som att vi slöar, annars får du ett kok stryk. jag slog ned 5 av gubbarna som backade och jag sade: ”Komigen bara jag är utbildad på kustjägarna och kan klå er hela bunten era slöhögar och rädd är jag inte era lopphögar” Alla backade men de hotade mig att de skulle ta tikll hårdare saker. Sedan dess har jag ALDRIG haft med facket att göra. Pampar, korruption, lögner, svindlerier, ohederligheter……näe tack ! Arbete heter arbete för att det är arbetsamt. jobb för att det kan vara jobbigt ! Och jag har minsann arbetat mer än de flesta och alla mina vänner som varit med i facken har aldrig, aldrig fått nån hjälp då dom behövt det. Tag bara den grundlagsvidriga tvångsanslutningen till ett enda parti. Det dömdes Svenska staten för i internationell domstol efter FN:s påtalan om brott mot frihetslagarna och vårt lands grundlagar. Ruskiga saker…… precis som NaziTyskland, Östaterna, Kina, NordKorea, Uganda, Spanien under Franco, (dit fackpamparn åkte på semester, likaså till diktaturen på kuba). Jag har tappat allt förtroende för politikerna, och på facket i synnerhet. Min mamma som slet och arbetade ihjäl sig (bokstavligen) som liten hantverkare med egen liten,liten firma (inga anställda) blev satt i blockad för att facket sade att hon visst hade anställd som hade rätt till fackavtal, hon själv !? Hon gick till slut i konkurs och vi hade knappt mat för dagen…. Jag gick med trasiga kläder medan fackpampens ungar i skolan gick med dyra märkeskläder….och pekade finger åt mig…..jojo… USCH det är så man får tillbaka mardrömmarna igen….

    • jag håller inte med i kommentaren jag anser det oseriöst att ens nämna Nazityskland mm i de här sammanhanget. men min kommentarsruta är öppen dock inte detsamma som attt jag instämmer. min blogg hade väldigt lite med det du skriver om. den handlar om kvinnorna just inom facket och hur illa facket tar tillvara kvinnor när det gäller.

Lämna en kommentar