Fagersta Kommun vägrade släppa in IVO

IVO inspektionen får vård och omsorg, har startat en stor granskning av Fagersta Socialnämnd. Anledningen är de många anmälningar som gjorts mot socialförvaltningen i Fagersta. Under ett antal år har Fagersta brutit mot socialtjänstlagen/LVU och Barnkonventionens intentioner utan att något hänt, den nu pågående undersökningen betraktas som välkommen från flera håll på orten.

IMG_3060När IVO begärde tillträde till Socialförvaltningen vägrade man först släppa in dem med hänvisning till att de inte hade personal på plats, men sedan fick dock kommunen öppna porten till granskningsgruppen.

Under de år jag skrivit om Fagersta och deras sätt att behandla barn och familjer inom socialtjänsten, har allt fler fått vetskap om hur det fungerar. Och Fagersta är långt ifrån ensamma. Haninge Kommuns Individ och Familjeförvaltning torde inte ligga långt efter. Där kurtiserar ordförande i Socialnämnden med en mamma i en utsatt situation för att sedan sänka henne genom att skriva under ett LVU på hennes barn. Teemu Sulin (V) ordförande i Socialnämnden i Fagersta hotar berörda som går ut i media med att om ni gör si eller så igen med media kommer vi att göra si. Med andra ord hot och psykiskt våld mot utsatta personer.

Ordförande i Haninge är Moderat, Sven Gustafsson, M, o Teemu, V,  men skillnaderna är små bortsett från partibeteckningen. Hot eller kurtisering är i detta nu samma sak, eftersom det handlar om att förtrycka utsatta människor.

När politiker anser att deras sociala verksamhet fungerar rättssäkert skall man dra öronen åt sig. I Sala finns ärendet där en mamma fråntogs sin son via Tingsrätten för att en pappa som varit frånvarande o ev utsatt barnet övergrepp ansågs bättre tillgodose umgängesdelen.

Det sitter mer andra andra ord en hoper konservativa domare och jurister i svenska domstolar som borde begära pension och överlämna klubban till yngre och mer kunniga domare. Det är väl ingen överdrift att domarväsendet (merparten män) allt  mer dömer slentrianmässigt utan att se till barnets bästa.

Domstolarna borde ha obligatorisk kunskap kring barnkonventionen, barnfrågor, barnlagstiftning. Detsamma gäller förvaltningsdomstolarna. Det är skillnad i att döma körkors- och skatteärenden och barn/familjefrågor. Det har inte domare och jurister förstått och med en regering där man inte ens utreder rättssäkerheten inom Förvaltningsdomstolarna etc är det inte mycket annat att räkna med.

För några veckor sedan deltog jag i ett seminarium på riksdagen där socialutskottet hade en utbildningsdag kring Barn som far illa. Jag lyssnade på flera experter men ställde aldrig någon fråga – min fråga är ”vad tänker politikerna göra för att det ska bli bättre”.

Bättre för barnen i Fagersta, Terese barn, Jimmys barn, Tessans barn mfl…runt om i Sverige. Lagarna räcker inte till eller rättare sagt vi har lagar till intet förpliktigande där ingen socialtjänst anser sig behöva följa lagens intentioner. IVO kan kritisera och begära ändringar, svar etc men om kommunen inte bryr sig blir det högst några tusen böter. Det ska jämföras med när en mamma/pappa bryter mot umgängesbeslut i Tingsrätten, varje trots kostar 10 000 kr för varje gång även om trotset handlar om att domstolen gjort ett felaktigt beslut o vägrar ändra.

IVO får makt den dagen IVO kan tvinga en kommun att riva upp ett ärende göra om och göra rätt. Den dagen IVO dömer ut viten på 100 000 kronor minst för brott mot socialtjänstlagen/LVU då kommer också självgoda kommuner som Fagersta att tvingas vakna.

Just nu hoppas jag IVO reviderar varenda socialtjänst i landet, inte minst i Stockholm.

SR AftonbladetExpressenSVDDNSVTTV4  Nyheterna Alliansfritt Sverige,

6 svar till “Fagersta Kommun vägrade släppa in IVO

  1. De kan vara i en brottslig kommunal barnhandelshärva, verkar det som. Om de vågar att vägra släppa in statliga kontrollanter. Några där på kommunen verkar vara riktigt psykstörda och inte orienterar sig i realiteten:de måste tvångs psykuntersökas. Det kan finnas pedofiler där i härvan, det är nästan säkert.

  2. Desutom kommunanställdas hot mot medborgare om att denne inte får kontakta media måste skickas till JK.

  3. Varför en lag om den ändå hela tiden bryts ? Det verkar som om statligt anställda är straffimuna ! Begår ju brott efter brott och inget händer ! Och hur i hela fridens namn kan dom få för sig att förvägra statliga kontrollanter tillträde ? Det var nästan det dummaste jag hört på många år , kan tex en restaurangägare oxå vägra kontroller av hälsovårdsmyndigheten på samma vis utan straff eller annan påföljd ? Skulle inte tro det ! På tal om pedofili , var det inte på tapeten för ett antal månader sedan att anmälda sexualbrott mot barn i Sala , har jag för mig , inte ens polisanmäls ? Eller är det samma personer i Fagersta ? Ja hur som helst så bryter dom mot lagen för att tillfredsställa sina egna sjuka intressen ! Och hur har det kunnat samlats så många störda statligt anställda inom en sådant geografiskt litet område ? Men det är ju känt sedan tidigare att lika barn leka bäst ! Och i just detta område verkar det härja pedofiler och annat patrask fritt ! Hoppas nu att soc i Fagersta blir granskade ut i sömmarna ! Sedan kanske ett och annat klaras upp ? Granska oxå polisen , åklagare , domare osv för jag är övertygad om att detta är organiserad brottslighet större än vad någon kan ana !

  4. Känslan man har om att försöka får någon som helst hjälp mot socialkontoret verkar ju visa sig vara rätt. Man är rädd för repressalier om man protesterar för mycket mot deras beslut.
    Då står man ju helt utan hjälp.
    Hur kommer man tillrätta med det här?

    Försökte från början byta handläggare, men helt utan respons från chefen..
    Hur ska vi komma ur kommunen?

    • m- Jag har praktiskt sett det.
      Jag kunde inte hitta bra samarbete fran Fagersta kommunen nastan ett ar som jag kunnde inte se eller kontakta mitt barn .
      sen tvingades jag genom ga till tingsratten och fick umgangets beslut genom Fagersta Socialens stod men, de vagrade mig prata barnet med mitt modersmal och nar jag anklade dem mot IVO. De hotade mig ta mig ut ur barnet ansvar. sen, vant de vardnads utredning pa ett negativ och skickade ensamvardnad till tingsratten. men bada den kommunen som jag bor i och min advokat ar inte ovrenses med Fagersta soc och beskrev det ” omojliggort”
      Enligt lagen fick jag inte reskosnads stod och jag sjalv fixade det 6 manader i varje veck och brukade aka mellan nastan 300 kilomiter (500 kronor per veck)

  5. Pingback: JO ANMÄLAN RIKTAD MOT SOCIALNÄMNDENS ORDFÖRANDE i FAGERSTA | RosenRasande

Lämna en kommentar